Svar: Grønsagsmos med mme
9. september 2019
Alder:
8 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev og korte præcise spørgsmål :)
Din dreng bør få modermælkserstatning i sin grød og mos, indtil han er 12 måneder gammel. Det vil sige, den grød og mos, som du laver udelukkende til ham.
I takt med at han begynder at spise mere og mere af jeres mad, så vil han naturligt ikke få modermælkserstatning herigennem, men kan stille og roligt begynde at få en lille smule komælk (sødmælk). I 9-12 måneders alderen vil han naturligt begynde at spise mere og mere familiemad, og her må han max få 1 dl. komælk via jeres mad. Der må IKKE gives sødmælk/komælk af kop, men han må gerne få lidt sovs, mælk kan indgå i frikadellefarsen, han må gerne spise lasagne med bechamelsovs, koteletter i fad (hvis han kan tygge det ;)) osv.
Så.. når du laver havregrød, øllebrød, flerkornsgrød til ham, så bør du bruge modermælkserstatning til han er 1 år og lave det specielt til ham. Hvis du selv spiser grød, så kan du lave det på vand og så tage en portion fra til ham, som du så hælder modermælkserstatning i og på. Hvis du laver grøntsagsmos kun til ham, så bør du på samme måde bruge modermælkserstatning i denne mos, men han må stille og roligt gerne begynde at spise jeres almindelige middagsretter, som naturligt også en gang imellem vil indeholde komælk.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske